20 Okt 2009

Aku redha segalanya..

hari ni aku mula keje balik selepas 7 hari cuti sakit (MC)..abg amin (Dr Aminuddin - BIL) kata kalo xsihat lagi n bdn rasa xberapa ok, just sambung MC lg..sepatut MC 2 minggu tp HTAA bg seminggu..start 13hb lak tu..dah le 13hb aku masuk keje..siapa nak jawab ni?so, selepas mengharungi berehat di umah sorang2 (jam 2 hubby balik sek la) , aku rasa lagi byk keje umah aku buat esp lipat kain, basuh baju, kemas dapur (habis smua aku lap), memasak, sapu sampah (ni mmg org tua pantang sgt kalo dalam pantang pegang penyapu), melayan anak ku yg comel (xnak hantar nursery sbb dia tak de lagi aku sunyi yg akan menyebabkan aku sedih) dan sebagainya..org keje macam aku ni kalo dapat cuti mmg menggunakan cuti yg ada sebaiknya..bukan utk berehat tp utk menggunakannya sebagai suri rumah tangga.(dah lama mengidamkan perkejaan ini).
so, aku mengambil keputusan yg sebaiknya utk datang keje hari ni..semalam abg amin call pon tanya sambung MC ke tak..hubby jawab, dia dah nak keje abg amin..keje hari ni just cek dokumen n keje admin je..no more keje ladang..no more post mortem, no more rawatan kucing .. buat masa sekarang la..sbb aku dalam pantang lagi kan..
citer nya mcm ni..13hb tu kan jamuan raya kat offce aku..mlm tu ntah kenapa aku beriya memasak bihun/mee sup byk2 dan kek coklat.kalo ikut hati mmg nak buat agar2 n puding buah lagi..tp hubby ckp cukup la tu. dah banyak kan juadah lain..sebelum tu, aku ada cakap dgn hubby yg pregnant kali ni mmg byk buat keje lasak termasuk lah mengangkat sampah yg berat tu, pg2 lak dukung anakku yg comel ke nursery, masuk ladang xpayah cakap la. mlm tu juga terasa sangat belakang aku ni sakit je..mcm period pain.igt kan penat sbb masak..esoknya, sibuk la melayan tetamu yg datang nih..antaranya, pegawai RISDA, KADI maran, pegawai MARA, DO pun ada, kwn2 hubby (cikgu sekolah luit), pegawai dari HQ kuantan (sanggup nih datang jauh2)..mmg sakit tak terasa lihat kawan2 makan dengan beriya sekali.sampai la jam 10 pagi (sepatut aku meeting dgn semua pegawai di bawah MOA inc Maran dan wakil consultant PEERS Dr Sharifudin). jam 10 tu aku msg pegawai pertanian (Pengerusi mesy tuh) ckp tetamu tgh ramai, so lambat sikit masuk meeting..selamba je aku neh..then, kul 11, aku amik keta dan ke pejabat pertanian dgn meninggalkan tetamu yg masih lagi ramai termasuklah hubby ku..masa tgh meeting, bdn rasa lain je..sakit perut..gi tandas..YA ALLAH..darah byk.msg hubby, DR ZIANA, MAMI, CIKJA..huhu..3 kali ulang gi tandas..masa ni Tuhan je tahu perasaan ku..tahun lepas baru je ektopic..kena lagi ke..tp Dr kata masa scan minggu lepas ok..dlm uterus..erm..cikja kata kena blk tidur n rehat..aku dengan nekad jumpa pegawai pertanian ckp ada kes kecemasan..then ckp dgn Dr Sharifudin aku akan email blk apa yg dia nak..ada kes kecemasan..start keta terus ke rumah..masa lalu offce mmg tgk ramai lg tetamu yg datang.terus aku call staff ckp aku xsihat..darah turun lagi..masa ni luluh hati aku..menyesal buat keje yg tak sepatutnya..perasaan bercampur aduk..antara sedih, takut, dan cemas..hubby hanya mampu menenangkan aku..selebihnya berdoa semoga ada rezeki lg dan semua selamat.
jam 2.30petang , darah masih keluar. aku amik wuduk dan solat zohor..doa semoga smua selamat..amik keputusan ke klinik maran..sampai klinik, makcik kat pendaftaran ni buat hal lak suh buat UPT lagi sekali..aku dgn lemahnya ckp 'last week saya dah amik'.. 'ya tapi kena amik lg setiap kali datang klinik' kata dia..'tp kak, saya ni turun darah..bukan check up biasa'..sambung aku lagi..'ya, kena amik lagi wpun turun darah'..memang nak kena ni..dah la perasaan aku dah mcm2..terus ketuk bilik rawatan jumpa nurse normah yg selalu jumpa masa mesy n pernah check up aku..kak, saya turun darah kak..terus dia tarik aku ke sick bay n jumpa DR..Dr Maya scan mmg xnampak..Dr saniah scan xclear..terus kena buat UPT lg sekali..positif.scan mmg xclear..so, kena refer HTAA kuantan..abg amin dah tunggu kat sana..sekali lagi aku naik ambulans.hubby ikut blkg dgn firdaus..sibuk la firdaus suh mama nya naik keta dgn ayah..pelik kot nape mama naik ambulans..dalam ambulans doa je yg keluar dari mulut aku..ayat kursi, 3 qul..al fatihah..selamatkanlah semuanya..amen..sekali lagi hati aku macam nak mati..sampai HTAA, aku di bawa ke ER dan DR amik scan n scan..alhamdulillah masih ada..bkn ektopic..Abg amin masuk dan suh Dr lain buat 'line'..aku mmg xmakan dr thari..masa tu jam dah 7.45malam..slps abg amin call Dr ayu (O n G), aku dimasukkan ke wad..jam 10.30mlm aku di scan lg..tp dah jatuh..complete abortion..tp syukur alhamdulillah semua selamat kecuali bakal baby ku..Tuhan sayangkan dia lagi..semoga dikurniakan rezeki lagi utk kali ke 4 nanti..amen..Aku redha segalanya..mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini..

2 ulasan:

nier berkata...

na..kuatkan semangat ek..insya allah..nanti ada rezeki lagi...

Kaklong Nuzula berkata...

Lorrr... mcna keguguran ker.... Takpe la, ada hikmah la tu. Insya-Allah ada rezeki lagi. Yg penting jaga kesihatan!!