8 Sep 2009

Popia besar VS popia kecil




al-kesah nya ahad lepas, saya n family pi umah nenek (tok ma) di jengka..40 minit dari maran (umah kami). sabtu tu buka puasa bsama family abg amin n kak ratna di astana villa, kuantan..jumaat lps lak berbuka di hq kuantan ketibaan ketua pengarah JPV malaysia terchenta katakan. so, umah tokma ku ini, saya tgk maknik menggoreng popia berlada..alahai sedap..tgk time dia goreng popia je.yg berlada terlupa nak tgk..dan popia kecil yg letak sambal daging (serunding) nya, cikna saya yg buat..alahai sodap juga..dia kata kalo ada serunding, bg dia buat la..raya nanti dia bagi..teringat pula saya di dalam peti saya mmg ada serunding ni yg kak nah (sepupu hubby) yg bg masa blk kb tempoh hari..kira ada nih..so, semalam masa hubby pi sembahyang terawih, saya n firdaus pun memulakan operasi utk membuat popia kecil berintikan serunding dan popia bsr berintikan taugeh, lobak merah dan kerang (resepi i ni tau)..punya la susah nak melipat popia kecil ini. sampai nak patah pinggang saya ini..firdaus pula dgn baiknya duk sebelah tanpa mengacau saya meneruskan misi ini dgn satu perkataan sahaja "mama, nak ma.." sedih sekali suara meminta serunding itu.walaupun pedas sikit, dia sanggup tu makan serunding. saya jawab, habislah inti popia mama..dia senyum meleret..sweet..then saya meneruskan misi melipat popia besar..tahu apa berlaku? firdaus duduk atas kerusi..sambil mengadap taugeh yg telah direbus sekejap sambil meratah taugeh itu dgn selamba..hbs lg la inti popia saya..rupanya..susah juga nak buat kuih sendiri ini..patutla harga popia kecil tu mahal kalo kat kedai..memang berbaloi la kalo kita yg try buat n susah sangat..ke saya xpakar nak buat nya?hehe..

sedap kalo cicah


ni popia besar la








Tiada ulasan: